گرافیک چیست؟ و بازار کار گرافیک در ایران چگونه است؟، معرفی و شناخت طراح گرافیک، آشنایی با بازار کار گرافیک در ایران و خارج از کشور مورد توجه تمامی متقاضیان و متخصصان این حرفه است که ما در این مقاله قصد داریم به معرفی تمام نکات بپردازیم و راهنمای شما در این مسیر باشیم.

گرافیک چیست؟ معرفی رشته گرافیک
معرفی رشته گرافیک

گرافیک چیست؟ معرفی رشته گرافیک

طراحی گرافیک هنری است که به طور کلی می توان گفت تمامی هنر ها را در خود جای داده است. وظیفه اصلی طراح گرافیک انتقال مفهوم و پیام به مخاطب است.

گرافیک معرف هنر هایی مثل تصویرسازی، چاپ، عکاسی و… است که به دو بخش سنتی و مدرن تقصیم شده است. مرز مرتبط و پیوند دهنده این دو نوع هنر، صنعت چاپ است که در هر دو حات گرافیک سنتی و گرافیک مدرن نقش پر رنگی درد.

ریشه کلمه گرافیک در واقع از یک کلمه یونانی به نام graphikos گرفته شده است که به معنای حک کردن و نگاشتن است. این هنر در واقع نگاشته هایی را در برمیگرد که ایجاد شده اند در شکل یک نشانه، آرم، لوگو، علامت، نقشه، طراحی از یک شیئ، طراحی خطی و…

طراح گرافیک کیست؟

طراح گرافیک شخصی است که با دارا بودن علم رنگ شناسی، فنون هنری، شناخت اشکال و خطوط، به ترسیم و خلق آثار هنری و چاپی با هدف انتقال پیام و مفهوم به مخاطب می پردازد.

طراحان گرافیک معمولا برای رسانه های چاپی، الکترونیکی و یا تبلیغاتی کار می کنند. همچنین گاهی مسئولیت هایی مانند مسئول چاپ، مصور سازی، یا طراحی وب را نیز به عهده می گیرند.

مسئولیت اصلی یک طراح گرافیک، چیدمان عناصر بصری در قالب یک طرح می باشد و تبلیغات و جذب مخاطب، در درجه اول کار قرار دارد و تحت تاثیر قرار دادن مخاطب جزو وظایف اصلی یک طراح است.

عناوین کار صنعت گرافیک در کشور های مختلف می تواند متفاوت باشد. طراحان گرافیک می توانند به عنوان مدیر هنری، مدیر خلاقیت، طراح گرافیک، انیماتور، طراح سایت و… مشغول به کار شوند.

 طراح گرافیک کیست؟
طراح گرافیک

گرافیک کامپیوتر/ گرافیک رایانه

رشته گرافیک کامپیوتر که به آن گرافیک رایانه هم گفته می شود، به نوعی آموزش گرافیک مدرن با استفاده از نرم افزا های طراحی با کامپیوتر و یکی از رشته های تحصیلی هنر در شاخه کاردانش و فنی حرفه ای است.

امروزه تحصیل در این رشته باعث کسب تجربه و تخصص بیشتر برای کار با کامپیوتر و راحتی در زمینه وب می باشد. به کار گیری ابزار های طراحی در کامپیوتر و تبدیل فایل های طراحی شده برای چاپ و پرینت مخاطبان زیادی دارد که بسیار هم پر کاربرد هستند.

به تصاویر و فیم هایی که توسط کامپیوتر ( با نرم افزار ها و سخت افزار های ویژه ) ساخته و یا ویرایش می شوند، گرافیک کامپیوتری یا رایانه‌ای (Computer Graphics) گفته می‌شود.

وظیفه این هنر به نمایش گذاشتن تصاویر و هنر های به وجود آمده در قالب دیجیتال است. گرافیک کامپیوتری تاثیر زیادی بر دنیای انیمیشن، فیلم ها، تبلیغات و بازی ها داشته است.

موضوعات موردبحث در زمینه گرافیک رایانه‌ای شامل موارد زیر است:

گرافیک عکاسی (ارتباط بین عکاسی و گرافیک)
گرافیک عکاسی

گرافیک عکاسی (ارتباط بین عکاسی و گرافیک)

گرافیک و عکاسی، هرکدام شاخه هایی از هنر هستند که به گونه ای به هم متصل و باهم در ارتباط اند.

به گونه ای میتوان گفت، عکاسی حرفه و هنری است که گرافیک آن را برای مقصودی در اختیار گرفته است. همچنین در هنر عکاسی برای رسیدن به ترکیب بندی درست و هارمونی رنگ ها و ثبت یک تصویر هنری، به علم گرافیک نیاز است.

ارتباط و کشش میان این دو هنر از زمانی که دوربین عکاسی اختراع شد و صنعت عکاسی هنری رواج پیدا کرد به وضوح مورد توجه قرار گرفت.

عکاسی در واقع علم عکس برداری است که بیشتر جنبه تجاری دارد. و تا حدودی هم می توان آن را مکملی برای نقاشی دانست. چرا که نقاشان با استفاده از جنبه ثبت لحظه ای آثار و طبیعت و صحنه دلخواه خود می توانند تجربه دیگری از زیبایی و نقاشی را تجربه کنند

در برخی مواقع به عکاسی فتوگرافی هم می گویند. این واژه از ترکیب دو حرف فتو به معنای نور، و گراف به معنای نوشتن و ثبت کردن به وجود آمده است. به این معنی که عکاسی ثبت کردن صحنه ای با نور می باشد.

به این صورت که باز تاب نور از سطح اشیاء به کاغذ حساس به نور یا همان نگاتیو داخل دوربین عکاسی برخورد می کند. و در نتیجه واکنش نشان دادن صفحه حساس، عکس ثبت می شود.

هنر عکاسی درواقع ثبت لحظه ای است که توسط عکاس صورت میگیرد و عکاس با داشتن علم هنر گرافیک می تواند عکس های زیبا و مفهومی از خود به یادگار بگذارد.

عکاسی را می توان در زمینه های مختلف عکاسی از طبیعت، عکاسی پرتره، عکاسی خبری، علمی، هنری و… دسته بندی کرد.

مطالعه بیشتر: عکاسی زیرشاخه کدام رشته است؟

در هنر گرافیک تصاویر و ایده ها به منظور تبلیغات در تجارت به کار گرفته می شوند که عکس ها عضو جدایی ناپذیر آن ها هستند. از هنر عکاسی در صنعت گرافیک برای موار زیر می توان استفاده کرد:

بازار کار گرافیک در ایران

یکی از بزرگترین دغدغه های هر گرافیستی در ایران این هست که آیا به میزان کار و هنری که انجام می دهد حقوق دریافت می کند یا خیر. و یا حرفه ای که در آن قرار دارد در آینده چه مسیری را طی خواهد کرد و چه آینده و پیشرفتی در انتظار اوست؟

باید بگوییم امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن کسب و کار ها، می توان گفت تقریبا تمامی مشاغل به یک طراح گرافیک برای تبلیغات، ارائه محصول جدید، بازاریابی و فروش نیاز دارند.

برای ورود به بازار کار امروزی فقط کافی است روش های نوین طراحی را فرابگیرید و از نیاز روز مخاطبان آگاه باشید. امروزه به دلیل پیشرفت زیاد صنعت تبلیغات و چاپ و بسته بندی، برای خلق آثاری جدید و برکنار کردن رقبا همواره به ایده ها و تکنیک های نوین نیاز دارید. در کنار این ابزاری که با آن کار میکنید هم بسیار مهم است.

ابزار ضروری طراحی گرافیک عبارت اند از:

  1. فتوشاپ – Photoshop
  2. افتر افکت – After Effects
  3. ایلوستریتور – Illustrator
  4. این دیزاین – InDesign
  5. کورل دراو – CorelDRAW
بازار کار گرافیک در ایران
بازار کار گرافیک

میانگین حقوق و درآمد گرافیست

میانگین حقوق و درآمد گرافیست در ایران و سایر کشور ها به عوامل گونانی بستگی دارد. بیشتر گرافیست ها علاقه دارند به صورت شخصی و پروژه ای کار کنند بسته به مهارت خود طراح و درخواست مشتری و تعیین سطح کار، قیمت نهایی مشخص و به مشتری پیشنهاد داده می شود.

در زمینه های شرکتی و استخدامی، معمولا نیرو ها با عناوین کارشناس گرافیک، کارشناس ارشد گرافیک و مدیر استخدام می شوند. که در هر بخش بسته به میزان سختی کار و پروژه های انجام شده حقوق و دستمزد نهایی مشخص می شود.

امروزه گسترس و پیشرفت هنر گرافیک و نیاز روز افزون بازار کار به طراحان گرافیک، باعث شده است که این شغل در ردیف مشاغل پردرآمد قرار بگیرد.

بهترین وب سایت ها برای گرافیست ها

گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک هنری است که به طور کلی می توان گفت تمامی هنر ها را در خود جای داده است. وظیفه اصلی طراح گرافیک انتقال مفهوم و پیام به مخاطب است.

طراح گرافیک کیست؟

طراح گرافیک شخصی است که با دارا بودن علم رنگ شناسی، فنون هنری، شناخت اشکال و خطوط، به ترسیم و خلق آثار هنری و چاپی با هدف انتقال پیام و مفهوم به مخاطب می پردازد.

ارتباط بین عکاسی و گرافیک در چیست؟

به گونه ای میتوان گفت، عکاسی حرفه و هنری است که گرافیک آن را برای مقصودی در اختیار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *