در زمان های گذشته مردم با استفاده از هنر نقاشی به ثبت لحظات خود می پرداختند که امروزه هنر عکاسی جایگزین بهتری برای آن شده است. برخی افراد بر این بارور اند که هرکسی که دوربین عکاسی داشته باشد فقط با فشار یک دکمه می تواند عکاسی و از آن کسب درآمد کند. آما واقیت این است که رشته عکاسی مانند سایر رشته های هنری نیازمند دانش و تخصص است.

در این مقاله قصد داریم در خصوص تحصیل رشته عکاسی و معرفی آن بپردازیم تا راهنمای شما برای انتخاب این رشته و قرار گیری در مسیر درست آن باشد.

عکاسی زیرشاخه کدام رشته است؟
رشته عکاسی

عکاسی چیست؟

تولد و پیدایش صنعت عکاسی به سال های 1838 و 1839 باز میگردد که در این دوران به خاطر نبودن دوربین عکاسی در اختیار عموم مردم، این صنعت به عنوان حرفه پیشرفته و دوربین عکاسی جزو کالای لوکس به شمار می آمد.

در اواخر دوره سلطنت محمد شاه قاجار، دوربین عکاسی به عنوان هدیه ای از طرف امپراطور روسیه به پادشاه داده شد و از این طریق عکاسی به ایران وارد شد. و با آغاز دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، به دلیل علاقه زیادی که شاه به عکاسی داشت این صنعت در ایران رواج زیادی پیدا کرد. اما به واسطه تجهیزات خیلی کم، سوژه باید مدت زمان زیادی ثابت می ماند تا عکس او ثبت شود. به همین دلیل عکاسی از بنا آغاز شد و دانشجویان زیادی برای فراگیری این حرفه به اروپا فرستاده شدند.

برای معرفی جامع رشته عکاسی، می توان گفت که یکی از شاخه های رشته هنر به شمار می رود. برای تحصیل در این رشته، می توان آن را در هنرستان و یا با شرکت در کنکور هنر به عنوان رشته تحصیلی انتخاب کرد. همچنین در رشته هایی مانند گرافیک، ارتباط تصویری و هنر، عکاسی به عنوان یکی از دروس تخصصی تدریس می شود. چرا که امروزه در حوزه گرافیک و هنر، عکاسی به عنوان ابزاری برای خلق اثر استفاده می شود.

این رشته شامل شاخه هایی از جمله عکاسی هنری، عکاسی صنعتی، عکاسی علمی، عکاسی خبری، عکاسی ورزشی و… می باشد که برای ورود به هر یک از این شاخه ها نیازمند یادگیری فنون مختلف هستید.

تحصیل رشته عکاسی در هنرستان فنی حرفه ای
تحصیل رشته عکاسی

تحصیل رشته عکاسی در هنرستان فنی حرفه ای

انتخاب رشته عکاسی در نهم هنرستان صورت میگیرد. دانش آموزان پایه نهم در طرح هدایت تحصیلی که توسط مدرسه اجرا می شود، رشته تحصیلی خود را اولویت بندی کرده و در نهایت با توجه به علاقه، استعداد و وضعیت تحصیلی قادر به انتخاب رشته عکاسی خواهند شد.

دانش آموزان مقطع نهم تحصیلی برای انتخاب رشته دبیرستان علاوه بر داشتن علاقه و استعداد نیازمند شناخت شاخه و رشته های تحصیلی متناسب با شخصیت خود نیز هستند.

برای انتخاب دقیق رشته عکاسی در پایه نهم، باید یکی از از رشته های هنرستان مرتبط با عکاسی را در اولویت هدایت تحصیلی خود قرار دهید. در واقع هدایت تحصیلی فرآیندی است که در آن رشته های مورد علاقه دانش آموزان اولویت بندی شده و در نهایت مناسب ترین آنها انتخاب می شود.

در این مقطع ترکیب بندی نور، رنگ شناسی، هنرهای تجسمی ومطالبی دیگر به شما آموزش داده خواهد شد تا بتوانید با نگاهی درست یک سوژه را انتخاب کنید و از آن عکاسی کنید و در نهایت نحوه چاپ عکس های گرفته شده به شما آموزش داده خواهد شد.

رشته عکاسی چه کتاب هایی دارد

مانند تمامی رشته های تحصیلی، کتاب های عمومی و کتاب های تخصصی مرتبط با هر رشته به دانش آموزان تدریس می شود. کتاب های تخصصی شامل متون جامع و پیشرفته است که در ابتدا با معرفی رشته مورد نظر و بعد ها با ورود به مطالب تخصصی تر فرد را برای شروع مسیر پیش رو آماده می کند.

کتب مقطع هنرستان شامل موارد زیر است:

معدل برای رشته عکاسی

ورود به رشته عکاسی مانند تمامی رشته ها از شرایط خاصی برخوردار است. شرط معدل برای انتخاب رشته عکاسی نهم یکی از مهم ترین شرایط ورود به این رشته است، بنابراین طبق نمره پایانی خرداد ماه دانش آموز،حداقل معدل لازم برای ورود به هنرستان 12 است.

دانش آموزانی که در آستانه تعیین و انتخاب رشته نهم خود هستند باید توجه داشته باشند که بر خلاف سال های گذشته که تنها معدل پایه نهم ضروری بود، معدل سه سال تحصیلی گذشته یعنی سال‌ های هفتم، هشتم و نهم هم اهمیت بسزایی در فرایند انتخاب رشته دارند.

علاوه بر داشتن حداقل معدل برای ورود به رشته عکاسی، دانش آموزان می بایست در دروس مهم دیگر از جمله علوم، فناوری و هنر نیز حداقل نمره را داشته باشند. حداقل نمره درس علوم 10، حداقل نمره درس فناوری و هنر10 و حداقل نمره درس ریاضی 10 باشد.

وسایل مورد نیاز رشته عکاسی در هنرستان
لوازم عکاسی

وسایل مورد نیاز رشته عکاسی در هنرستان

همه ما میدانیم که خرید ابزار آلات و تجهیزات غلط علاوه بر صرف وقت صرف هزینه چشمگیری نیز به همراه دارد. پس بهتر است با داشتن لیست استاندارد اقدام به خرید این محصولات کنید.

ضروری ترین تجهیزات رشته عکاسی:

زیر شاخه های رشته عکاسی در دانشگاه

افرادی که دوره هنرستان را به پایان می رسانند، بدون نیاز به گذراندن دوره پیش دانشگاهی می توانند در کنکور کاردانی پیوسته فوق دیپلم شرکت کنند. همچنین امروزه در برخی از رشته ها آزمون کنکور نقشی در پذیرش دانشجو ندارد و صرفا علاقه مندان در اولین انتخاب خود بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته می شوند.

در ادامه داوطلبان می توانند با شرکت در آزمون کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی و همچنین شرکت در آزمون آموزشکده های فنی و حرفه ای رشته عکاسی را ادامه دهند. به طور کلی رشته عکاسی در ایران تا کارشناسی ارشد ادامه دارد و فارغ التحصیلان عکاسی با توجه به قابلیت ها و علایق خود می توانند در استودیوها و یا در مراکز دولتی به کار مشغول شوند.

در دانشگاه‌های ایران، رشته عکاسی به زیرمجموعه‌های متعددی تقسیم می‌شود. شاید دلیل اولیه‌ی شما برای انتخاب رشته های عکاسی، علاقه به کار کردن با دوربین عکاسی و ثبت لحظه های دلنشین و شرکت در نمایشگاه های عکاسی و یا سفر به سراسر دنیا و حظور در اجتماع و خیابان های شهر باشد. اما با ورود به عرصه‌ی تحصیلات تکمیلی در مقطع دانشگاهی گزینه‌های زیادی برای ادامه‌ی این رشته پیش روی شما قرار می‌گیرد. هیچ‌کدام از گزینه‌ها بر دیگری برتری و ندارد، یا نمی‌توان گفت کدام زمینه شما را زودتر به موفقیت می‌رساند. این علاقه فردی شماست که کدام شاخه را انتخاب کنید و جذب بازار کار شوید.

شاخه های تخصصی رشته عکاسی:

  1. عکاسی هنری
  2. عکاسی صنعتی
  3. عکاسی علمی
  4. عکاسی تبلیغاتی
  5. عکاسی خبری
  6. عکاسی ورزشی
  7. طراحی گرافیکی
  8. ارتباطات
توصیف عکاسی هنری
عکاسی هنری

عکاسی هنری:

برای توصیف عکاسی هنری می توان گفت که تمامی آثار هنری در انتقال مفهوم هنرهای زیبا، انتقال یک ایده، یک پیام یا یک احساس، خلاصه می‌شوند. به همین دلیل هنرمند باید پیامی برای منتقل کردن در آثارش داشته باشد.

عکسی که برای نمایش نگرش و ایده‌ خود انجام می‌دهید باید از ثبات برخوردار باشد و در نهایت مفهومی را به مخاطب انتقال دهد. در نهایت شما یک توضیح کوتاه درباره ی اینکه آثار شما چه موضوعی دارد، چرا به خلق آن پرداخته‌اید و از چه روش‌هایی برای نمایش ایده‌هایتان استفاده کرده‌اید نیاز دارید.

هر نوع عکاسی که با اهداف تجاری انجام شود
عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی:

عکاسی صنعتی بیشتر برای اهداف تجاری و به منظور فروش بیشتر محصولات، معرفی برند، یا به منظور معرفی محصول و یا خدمات به کار می رود. باید به این نکته توجه داشته باشید که داشتن عکس های با کیفیت و واضح از یک محصول یا خدمات می تواند توجه مخاطبان بیشتری را بخود جلب کند و در ذهن مخاطب یا مشتری ماندگار باشد.

به بیان دیگر هر نوع عکاسی که با اهداف تجاری انجام شود در زمره عکاسی صنعتی و تبلیغاتی قرار می گیرد که شامل عکاسی از محصولات، خدمات، افراد مشهور برای حضور روی جلد مجلات، روزنامه ها یا کمپین تبلیغاتی، کاتالوگ تبلیغاتی و موارد دیگر برای تبلیغ محصولات و خدمات.

 یکی از جنبه‌های مهم عکاسی، عکاسی علمی است
عکاسی علمی

عکاسی علمی:

یکی از جنبه‌های مهم عکاسی، عکاسی علمی است که نه از باب سرگرمی بلکه برای کمک به یک تحقیق علمی انجام می شود و جزییات و تکنیک‌های آن بسیار حائز اهمیت است. عکاسی علمی یک حرفه مهیج و رضایت‌بخش برای عکاسان است که فقط به حوزه علمی محدود نمی‌شود. علاوه بر پزشکی و نجوم، عکاسی علمی ممکن است در تجارت یا ارتش هم مورد استفاده قرار بگیرد.

نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیلهٔ تصویر
عکاسی خبری

عکاسی خبری:

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پیام و هدف اصلی آن‌ها خبررسانی است. به بیان دیگر عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیلهٔ تصویر یا همان عکس هستند.

در این حرفه، عکاس تصاویری را خلق می کند که داستانی خبری را بازگو می کند و آن را در اختیار مخاطبان زیادی قرار می دهد.

شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از صحنه‌های ورزشی عکسبرداری می‌شود
عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی:

شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از صحنه‌های ورزشی عکسبرداری می‌شود. در عکاسی ورزشی، تجهیزات و ابزارها نقش بسیار مهمی دارند. زیرا سوژه متحرک است و عکاس هم باید از فاصله دور عکاسی کند. بنابراین داشتن لنزهای قدرتمندی همچون تله و زوم لازم است. مهمترین مسئله در عکاسی از سوژه های ورزشی توجه به سرعت شاتر است.

عکاسی و گرافیک اغلب در تولید یک قطعه کنار هم بکار برده می‌شوند
فتوگرافیک

طراحی گرافیکی:

عکاسی و گرافیک اغلب در تولید یک قطعه کنار هم بکار برده می‌شوند. در طراحی های گرافیکی به بخش‌های فراتری مانند ایجاد آگهی‌های تبلیغاتی، ایجاد پوستر، ایجاد کتابچه، تولید آثار اینفوگرافیکی و… می‌رسیم. که با کسب مهارت‌های لازم برای طراحی گرافیکی با استفاده از هنرهای عکاسی میتوان آثار گرافیکی زیبایی در زمینه تبلیغات و فتوگرافیک خلق کرد.

ارتباطات:

ارتباطات یک گزینه‌ی عالی است که می‌تواند مهارت‌های شما را به‌عنوان یک عکاس، بهبود بخشد.  ارتباطات طیف گسترده‌ای را در دنیای ما به خود اختصاص می‌دهند مانند ارتباط از طریق متن و پیام، تصاویر، فیلم، ویدئو، صوت و غیره…

نتیجه گیری:

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که برای موفقیت در هر شاخه‌ای باید مهارت‌های مرتبط یا مهارت‌های توسعه‌دهنده‌ی آن رشته را نیز بیاموزید. باید گفت همپوشانی چندین مهارت در این شاخه نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان آن مفید واقع شود.

برای حرفه‌ای تر شدن در هنر عکاسی، شما نیاز به کسب مهارت‌های زیادی دارید که ما در این مطلب به بخشی از آن‌ها اشاره کردیم. یکی دیگر از مهارت‌های لازم، آشنایی با نرم‌افزارهای مربوط به عکاسی برای تغییر برخی ویژگی‌های عکس مانند برنامه‌های ادیت عکس و فتوشاپ است. 

سایت عکاسی – اطلاع رسانی، هنر و آموزش عکاسی


سوالات متداول:

عکاسی چیست؟

برای معرفی جامع رشته عکاسی، می توان گفت که یکی از شاخه های رشته هنر به شمار می رود.

رشته عکاسی چه کتاب هایی دارد؟

مانند تمامی رشته های تحصیلی، کتاب های عمومی و کتاب های تخصصی مرتبط با رشته عکاسی در مقطع هنرستان و دانشگاه تدریس می شود.

معدل لازم برای انتخاب رشته عکاسی؟

بر اساس محاسبه نمره پایانی خرداد ماه دانش آموز معدل لازم 12 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *